בדרך כלל אנחנו כותבים באתר על ספורט תחרותי שהוא נחלת מרבית הקוראים את האתר
הרשימה שמופיעה מטה נוגעת לבני משפחה , חברים, חברות  שאינם עוסקים בספורט, שאולי יעסקו בספורט...בעקבות הרשימה. (הנתונים וההמלצות ברשימה נלקחו ממאמרים שונים שלכולם מחנה משותף אחד: ספורט לא תחרותי מועיל לבריאות.
מניעה ראשונית של מחלות לב-כלי דם . (מניעת הופעת מחלות)
במחקרים שונים שבוצעו לאורך שנים על אלפי ועשררות אלפי אנשים נמצא קשר ישיר בין פעילות גופנית סדירה  וכושר גופני טוב בשל הפעילות הזו למניעת מחלות לב-כלי דם. (מחלות הגורמות להצרויות של כלי דם בלב ובאברים אחרים, ההצרויות מפחיתות את אספקת הדם וכתוצאה  מכך עולה הסיכוי לאוטמים בשריר הלב, מוח , כאבים ברגליים בעת פעילות עד כדי צורך בכריתת אצבעות / חלקי כפות רגליים, שוקיים בשל נמק בגין אספקת דם לקויה)
הסיכוי למוות  מוקדם בשל מחלות לב-כלי דם נמוך ב 20%-39% באנשים (גברים ונשים) שעוסקים בפעילות גופנית סדירה.
הסיכוי למוות מוקדם מסיבות שונות נמוך ב 50%  באנשים מאומנים בהשוואה לאנשים שאינם עוסקים בספורט.
.מניעה שניונית של מחלות לב-כלי דם (מניעת ההתקדמות של מחלה קיימת)
בסיכום של 48 מאמרים נמצא שהסיכוי של אנשים שלקו באוטם שריר לב למוות מוקדם בשל המחלה נמוך בהרבה בחולים שעברו שיקום לב (פעילות גופנית מדודה סדירה בעיקבות אוטם שריר לב, והתמידו בה בהשוואה לחולי אוטם שריר לב שלא עברו שיקום לב ולא התמידו בפעילות גופנית אחר האוטם)
 
מניעה ראשונית של סוכרת מבוגרים Type 2 Diabetes mellitus
מחלה שהפכה למגפה בחלק מהמדינות המפותחות. היעדר פעילות גופנית אכילת יתר והשמנה תורמים להתפתחות המחלה שמתבטאת בין היתר בפגיעה בכלי דם שונים בגוף, עליית לחץ הדם , הגדלת הסיכויים לאוטמים בשריר הלב, במוח , נזקים בכלי דם בכליות, גפיים תחתונות ועוד)
במחקר מסויים נמצא שעל כל 500 קלוריות שנשרפות בפעילות גופנית פוחת הסיכוי להופעת סוכרת ב 6%  . באחד המחקרים דווח שפעילות גופנית בעצימות נמוכה באנשים עם סיכויי יתר לחלות בסוכרת מבוגרים (שמנים) מלווה בתזונה נכונה הורידה את הסיכוי להתפתחות סוכרת ב 40%-60% במהלך 3-4 שנות המחקר.
מניעה משנית של סוכרת מבוגרים (מניעת התקדמות המחלה)
מחקר אחד בדק קדימה את ההשפעה של פעילות גופנית (הליכה של לפחות שעתיים בשבוע) על הפחתת תמותה מוקדמת בגין מחלות שונות ובגין סוכרת.
נמצא שפעילות גופנית הפחיתה מוות מוקדם בשל מחלות שונות ב 39%-54% , ושל סוכרת ב 34%-53%
 
מניעה ראשונית של סרטן (הפחתת הסיכויים להופעת סרטן)
פעילות גופנית סדירה מפחיתה סיכויים למוות מסרטן שד בשיעורים של 26%-40% . פעילות גופנית המפחיתה סיכויים להופעת סרטן מעי גס ומוות מוקדם בשל סרטן זה בשיעורים דומים למניעה והפחתת מוות מוקדם מסרטן שד.
 
מניעת ירידת צפיפות עצמות Osteoporosis
צפיפות העצם יורדת עם עליית הגיל, יותר בנשים. הירידה בצפיפות העצמות מפחיתה מחוזקן ומגדילה את הסיכויים לשברים מחבלות קלות.
שברים בזרועות, אמות ידיים, צור הירך, צלעות ועוד חלק מהשברים הללו מצריכים ניתוחים לתיקונם. פעילות גופנית כמו הליכה ריצה מאטה את קצב התפתחות המחלה.
 
שיפור במצב הרוח, שיפור מצב הרוח בדיכאון
פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, ומגבירה את המרץ בחיי יום יום
 
איזו פעילות רצוייה ומה לעשות לפני התחלת פעילות גופנית ?
. החברה האמרקנית לרפואת ספורט, של החברה האמריקנית למחלות לב, של משרד הבריאות הקנדי ואירגוני בריאות נוספים ברחבי העולם ממליצים על פעילות גופנית מתונה (הליכה מהירה של 5 קמ"ש , רצה קלה, שחייה, רכיבת אופניים ) של שעתיים וחצי בשבוע  : חצי שעה כל יום , 5  פעמים בשבוע. א פעילות בעצימות בינונית של לפחות 20 דקות שלוש פעמים בשבוע.
בפעילות בעצימות נמוכה הדופק וקצב הנשימה עולים מעט. המשתתפים בפעילות כזו  יכולים לדבר במהלך הפעילות.
פעילות בעצימות בינונית:  הדופק עולה ל 60%-80% מהדופק המרבי, קצב הנשימות גובר, המשתתפים יכולים לומר חלקי משפטים בלבד.
האם ישנה פעילות גופנית מומלצת  לאנשים מבוגרים . שאינם יכולים לצעוד , לרכב על אופניים או לשחות ומה מטרת הפעילות הזו ?
פעילות גופנית שבמרכזה חיזוק שרירים מומלצת לקבוצת אנשים שכזו. חיזוק השרירים משפר את היכולת שלא למעוד ליפול לשבור עצמות , או להגיע לדימומים מסכני חיים בעקבות מעידות. חיזוק השרירים משפר את העצמאות של הקשישים. ניתן לחזק שירירים תוך שימוש במשקלות קלים, עלייה וירידת מדרגה ועוד.
אנשים שלא עסקו בפעילות גופנית יחלו בה בהדרגה : יעלו מ 20-30 דקות לשבוע עד שעתיים וחצי שלוש לשבוע לאורך שבועות וחודשים. רצוי לעבור בדיקה להערכת מצב הלב בטרם תחילת פעילות גופנית מסודרת (מבין הבדיקות: בדיקה גוופנית של הלב, אקג רגיל, ארגומטריה , מבחן מאמץ לב ריאה , מבחן מאמץ איזוטפי ועוד)
פעילות גופנית כרוכה גם בפציעות ספורט, ומחלות המתעוררות או מחמירות בשל הפעילות. אבל: היתרונות הנובעים מפעילות גופנית סדירה עולים בהרבה על הסיכונים שפעילות שכזו.
ולבסוף הקצה השני של הפעילות הגופנית: פעילות בעצימות בינונית וגבוהה-ספורט תחרותי
חלק גדול מהעוסקים בספורט תחרותי עוסקים בו בשל הרצון לעסוק בו ולא בשל היתרונות הבריאותיים האפשריים. 
מדי שנה מתים אנשים בארץ ובעולם באימונים ותחרויות.
הסטטיסטיקה מלמדת שעל כל 100.000 רצי מרתון בשנה אחד מת. 
הסיכוי לאתר ולמנוע את המוות של האחד הזה על ידי בדיקות שונות מתוחכמות יותר או פחות קטן. אבל: מי שלוקה בסחרחורות במאמצים, בהתעלפויות במאמצים , מי שבמשפחה שלו נפטרו אנשים בגיל צעיר ממחלת לב יבקש לעבור בדיקות שונות כדי לנסות ולשלול מחלת לב סמוייה.
BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS